• Rejestracja
Witaj w serwisie pytań i odpowiedzi Pytania.pl, gdzie masz możliwość zadawania własnych pytań i otrzymywania odpowiedzi od innych użytkowników społeczności. Zarejestruj konto i dołącz do użytkowników Pytania.pl. Pytaj, odpowiadaj i zdobywaj punktu!

Przyczyny powstawania i leczenie trądziku

+1 głos
Pojawił się u mnie trądzik. Jakie są przyczyny powstawania trądziku i sposoby leczenia?
zapytał Kwiecień 28, 2012 w kategorii Zdrowie anonimowy

1 Odpowiedź

0 głosów
Trądzik młodzieńczy, pospolity (łac. acne vulgaris) to jedna z najpowszechniejszych dolegliwości dermatologicznych.

Dotyka głównie ludzi młodych w okresie dojrzewania, kiedy typowe są wahania poziomu hormonów powodujące nadczynność gruczołów łojowych. Dochodzi wówczas do łojotoku i nadmiernego wytwarzania mas rogowych, które mogą prowadzić do zatkania ujść gruczołów łojowych. W wyniku zatkania gruczołów łojowych tworzą się zaskórniki zamknięte lub otwarte w postaci ciemnych punkcików. Dodatkowo w wyniku działania bakterii beztlenowych, obecnych w gruczołach łojowych, w obrębie zaskórnika powstają zmiany zapalne w postaci grudek, krostek, a nawet torbieli ropnych. Zdarza się, że do zmian łojotokowych dochodzi wyłącznie wewnątrz gruczołu łojowego, wówczas na skórze pojawia się zaczerwienienie i bolesne zgrubienie. Zmiany pojawiają się najczęściej tam gdzie skóra ma najwięcej gruczołów łojowych tj. na twarzy, plecach i dekolcie / klatce piersiowej.

Jednak samowolne wyciskanie zaskórników, ustawiczne dotykanie palcami skóry dotkniętej chorobą może prowadzić do przeniesienia bakterii na inne części ciała: ramiona, szyję itp.

W zależności od stopnia nasilenia trądziku stosuje się różne metody jego leczenia. W przypadku niedużych zmian trądzikowych wystarczy rygorystyczne przestrzeganie zasad higieny i regularna pielęgnacja preparatami kosmetycznymi, wstrzymującymi rozwój bakterii i wspomagającymi odblokowanie i głębokie oczyszczenie porów skóry. W cięższych postaciach trądziku niezbędne jest wsparcie codziennej pielęgnacji leczeniem farmakologicznym zgodnie z zaleceniami lekarza dermatologa.
odpowiedział Kwiecień 28, 2012 anonimowy

Podobne pytania

0 głosów
1 odpowiedź
zapytał Maj 16, 2012 w kategorii Zdrowie anonimowy
0 głosów
0 odpowiedzi
zapytał Luty 27, 2013 w kategorii Inne eros121198 (120 punktów)
0 głosów
1 odpowiedź
zapytał Czerwiec 30, 2012 w kategorii Zdrowie anonimowy
0 głosów
1 odpowiedź
zapytał Luty 4, 2012 w kategorii Zdrowie anonimowy
0 głosów
1 odpowiedź
zapytał Luty 2, 2012 w kategorii Zdrowie anonimowy